Een geschreven meta description kan jouw bedrijf of onderneming maken of breken. Het is dus goed om veel tijd en werk in een goed meta description in te steken. Toch is een meta description niet zo gemakkelijk geschreven. Een meta description beschrijft de inhoud van de pagina achter de link en moet voldoende informatie bevatten om de aandacht van de lezer te trekken. Veel mensen hebben moeite met het schrijven van een goede meta description, maar gelukkig zijn verschillende manieren en technieken voor die je hierbij kunnen helpen.   

Stap 1: Combineer SEO- zoekwoorden met de meta description 

Elke website die aan SEO-werkzaamheden doet, heeft wel bepaalde zoekwoorden waar veel op gerankt wordt en die over een hoog zoekvolume beschikt. Voor Google is het dus erg relevant om deze zoekwoorden in de meta description te plaatsen. 

Stap 2: Kijk naar het achterliggende doel van de content 

De meta description is de beschrijving onder de link die doorklikt naar een bepaalde pagina. De content op deze pagina moet specifiek worden opgezocht door mensen en zal dus moeten aanslaan bij de zoekintentie. Let hier dus altijd goed op en zorg ervoor dat het op elkaar aansluit. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de content voor conversie optimalisatie is of dat het puur informatieve content is. Pas je meta description hier juist op aan. 

Stap 3: Schrijf wat er in je opkomt 

Een succesvolle meta description is vaak het gevolg van een creatieve uitbarsting gemengd met de juiste zoekwoorden. Weet je dus niet waar je moet beginnen met het schrijven van een meta description, schrijf dan alles op wat er in je opkomt. Je kan altijd nog de stukje content met elkaar combineren om zo een passend geheel te krijgen. 

Stap 4: Kijk altijd goed naar wat je concurrenten doen 

Als een consument een zoekwoord intypt, komt er een tal van zoekresultaten tevoorschijn. Jouw meta description moet tussen al deze zoekresultaten de aandacht trekken. Zorg er dus voor dat jou content redelijk gelijk is aan je concurrenten, maar zorg er wel altijd voor dat je opvalt tussen de concurrenten door bijvoorbeeld gebruik te maken van aparte en populaire zoekwoorden. 

Stap 5: Analyseren, analyseren verbeteren 

Nadat je jouw meta description hebt geplaatst, is het tijd om te gaan analyseren. Dit is mogelijk met Google analytics, Google search console of Ubersuggest. Deze websites tonen je verschillende relevante SEO-data en natuurlijk ook het effect van de meta description. Als je na een tijd een daling ziet gebeuren, zou je de meta description kunnen verbeteren door middel van de kennis die je hebt opgedaan van de analyse.